17 November 2009

Sesi persekolahan 2009 kian melabuh tirainya

Beberapa hari lagi, sesi persekolahan akan melabuhkan tirainya. Tinggal hanya calon-calon SPM dan STPM yang pastinya akan memerah otak dan fikiran untuk menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan nanti. Resah gelisah debaran kebimbangan melingkari perasaan emoasi mereka. Maklum sahaja harapan, impian mereka, ayah ibu dan guru-guru menggunung tinggi. Mereka bimbang amanah besar ini tidak tertunai dan tertanggung oleh mereka. Pastinya kegagalan  merupakan satu calitan hitam dalam kanvas hidup mereka. Tetapi ada juga segelintir insan yang tidak merasa apa-apa dalam menghadapi peperiksaan ini nanti. Mereka kebal daripada 'demam peperiksaan'. Antibodi mereka cukup kuat. Ilmu yang adapun sudah bertaraf 'profesor'. Sebab itu mereka tidak perlu hadir ke kelas tambahan dan jarang-jarang ke sekolah.Hari ini sekolah aku mengadakan majlis Izin Ilmu. Satu majlis lumrah di sekolah-sekolah sebelum murid menduduki peperiksaan awam. Yang jarang hadir ke sekolahpun ada pada hari ini. Alhamdulillah. Mungkin ingin berjumpa guru-guru yang sudah lama tidak berjumpa. Maklumlah, mereka ambil  'cuti ' sendiri.

Khamis nanti, keputusan UPSR akan diumumkan. Berita yang ditunggu-tunggu oleh ribuan murid dan ibu bapa termasuklah aku sendiri. Bagaimana agaknya keputusan Abdul Muttaqiin? Setiap kali anak-anak menduduki peperiksaan, kita sebagai ibu bapa sering menyimpan harapan yang  tinggi. Bukan apa, kerana kita berada pada zaman orang menanya 'A' sahaja tentang keputusan peperiksaan.

Tahniah juga kepada rakan-rakan : Cikgu Zaimah dan suami, Cikgu Zahari dan isteri, Cikgu Mokhtar dan isteri, Cikgu Mat Zin dan isteri, Cikgu Suhaimi dan isteri yang dijemput Allah SWT untuk menunaikan rukun haji pada tahun ini. Didoakan semoga mereka semua sihat dan dapat melaksanakan ibadat haji dengan sempurna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan