16 April 2010

AL-FATIHAH

Pagi tadi, selepas solat subuh, aku lihat ada 'missed call' pada jam 2.34 pagi oleh sepupuku, Zaima. Aku membuat agakan mungkin masalah pelajar di sekolah. In kerana di sekolah sedang berjalan Kem Lembayung Kasih Cakna Kerohanian yang melibatkan pelajar cemerlang sekolahku. Aku dilantik sebagai ahli jawatankuasa keselamatan. Memandangkan keadaan baik, cuaca elok, bayu lautpun bertiup lembut maka  aku serah tugas tu kepada Tuan Kob, kaunselor sekolah. Aku balik ke rumah hampir jam 12.00 malam. Cikgu Tuan Kob tidur di sekolah bersama Pengetua, Ustaz Hassan, Cikgu Wan Maizan, Cikgu Maria, Cikgu Hazwani dan Cikgu Samihah. Aku jaga keselamatan kat rumah aje...hehehe

Pada pukul 6.45 pagi, aku ke kubur menziarahi kubur arwah ibuku bersama anak-anak, Nurul Iman dan Mukmin. Sampai di sana, aku melihat sepupu, Abdullah dan Seman sudah berada di situ. Aku menyapa mereka dan aku dimaklumkan bahawa awal pagi tadi, ibu saudaraku, Mek Jah binti Mahat, 86 tahun iaitu kakak kepada ayahku telah meninggal dunia secara tiba-tiba dipangkuan anaknya, Abdullah. Innalillahiwainnailaihirojiun.
Mek Jah atau lebih mesra dipanggil Mak Teh, di kalangan anak-anak saudara merupakan seorang yang baik budi, lemah lembut dan disenangi oleh semua orang. Jenazah Allahyarhamah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Raja. Sebelum itu, jenazah telah disembahyangkan selepas solat Jumaat di Masjid Nasiruddin Shah. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya.
 Al-Fatihah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan