06 September 2009

25 Ramadhan

Tarikh ini tetap subur dalam ingatan. Setiap kali menyambut ramadhan, semakin terasa kehilanganmu, mak.
Mak telah meninggalkan kami semua dan menyahut panggilan Illahi dalam usianya 64 tahun. Akibat komplikasi buah pinggang yang dijangkiti kuman dan penyakit diabetes yang dialami, kami membawa mak ke Hospital Jerteh dan seterusnya dirujuk ke HUSM. Setelah berada di HUSM selama sembilan hari tanpa sedarkan diri, kami membawa mak pulang ke rumah. Sampai saja di rumah, mak membuka mata seketika seolah-olah sedar bahawa beliau telah sampai ke ’mahligai’nya dan terus menutup mata tanpa bicara dengan kami semua. Lima hari berada di rumah dan pada 25 Ramadhan 1421 jam 9.50 malam, mak meninggalkan kami semua.
Kenangan lalu bersama mak banyak menitis rasa sedih dihati ini. Sedih bukan kehilangan kerana ketentuan-Nya tetapi rasa bersalah diri ini terhadap mak. Kekadang aku merasa ada tingkahlaku menyinggung perasaan mak. Adakah mak memaafkan kesalahan dan dosaku?
Mak, seorang insan yang cukup istimewa. Biarpun beliau tidak mengenal tulis baca tetapi mak pentingkan pelajaran dan agama anak-anaknya. Jika aku culas pergi mengaji, ibu akan memarahi. Apabila masa makan, mak pastikan anak-anaknya diberikan sama rata.
Ya, Allah.
Engkau ampunilah dosa-dosa ibuku.
Sayangilah dia sebagaimana dia menyayangi kami semua
Tempatkan dia di syurga-Mu bersama orang-orang soleh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan