18 Ogos 2009

SELSEMA BABI, INFLUENZA A H1N1.

Beberapa bulan lepas, kita masih rasa selamat kerana kita tak mengunjungi ke luar negara ataupun menaiki pesawat ke luar negara. Ataupun tak ada saudara mara dari luar negara berkunjung ke rumah kita.Tambahan pula, banyak kes selesama babi yang berlaku melibatkan kes-kes import. Bukan kes tempatan. Tetapi kini kes-kes selesama babi ini berada di merata-rata. Baru-baru IPSM yang terletak di sebelah sekolahku telah ditutup..ah! masing-masing merasa gundah.

Aku melihat ada juga rakan-rakan sekolah yang memakai topeng mulut dan hidung sebagai langkah pencegahan. Ada jugak pakai topeng dileher...lemas, rimas dan kurang selesa kata cikgu Sidek.

Dalam keadaan begini, kita rasa takut untuk bergerak ke mana-mana. Namun kita tidak boleh lari daripada hakikat bahawa ia satu wabak yang sedang merebak. Yang kita wajib dan yakin adalah semua ini adalah ketentuan-Nya dan kepada Allah s.w.t jua tempat kita menadah doa memohon perlindungan dan keselamatan. Di samping kita juga berusaha mengawalnya segala yang terdaya melalui pengaulan dan penjagaan kebersihan.
Ingin dikongsi satu doa untuk keselamatan dan kesentosaan daripada segala penyakit yang dipanjangkan oleh Dato’Haji Murtaza bin Haji Ahmad, Mufti Kerajaan Negeri Sembilan yang bermaksud :
Kami berlindung dengan Mu ya Allah! Tuhan yang memiliki keagungan dan kekuasaan, kami berpaut pada-Mu ya Allah Tuhan pemilik sekelian alam yang ghaib, dan kami bertawakal kepada-Mu ya Allah Tuhan yang hidup lagi tidak mati. Wahai Tuhan kami! Jauhkanlah kami daripada wabak ini, lindungilah kami daripada kebinasaan yang dahsyat dan peliharalah kami daripada segala penyakit yang berjangkit, ta’un dan bala bencana, dengan ihsan-Mu wahai Tuhan Yang Maha Lembut Lagi Maha Mengetahui, sesungguhnya-Mu ya Allah Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu. Selawat dan salam ke atas junjungan Penghulu kami, Nabi Muhamad s.a.w, ahli keluarganya, serta sahabat-sahabatnya. Segala pujian bagi-Mu ya Allah Tuhan pemilik sekelian alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan