14 Mei 2010

TEKNIK BERCERITA

Aku menghadiri Bengkel Teknik Bercerita di Ipoh, Perak selama 3 hari. Aku bersama dengan Cikgu Addenan, Cikgu Rusdi dan Cikgu Nasaruddin bertolak pada hari Selasa, 11 Mei 2010. Selepas menempuh perjalanan selama 6 jam, kami selamat sampai ke Hotel Seri Malaysia Ipoh jam 2.00 petang.  Pada malamnya, kami diberi pendedahan tentang teknik bercerita menggunakan apron dan anak patung. Seorang penceramah berbangsa Jepun, Puan Sakae Sasamori telah menunjuk ajar bagaimana teknik ini digunakan. Oleh kerana loghatnya Melayu Jepun, maka penyampaiannya melucukan. Tambahan pula, gaya dan sikapnya yang bersahaja, lucu dan mudah tersenyum menjadikan kami mudah mesra dengan beliau.
Bersama Pn. Sakae Sasamori dan Cikgu Ishak Haron

















Hari kedua.
Kami didedahkan pula teknik bercerita menggunakan buku cerita oleh Puan Filzah Ibrahim, pegawai dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Rupanya, untuk menjadikan cerita kita lebih menarik, kita mesti pandai menggunakan mimik muka, nada suara, gaya dan kelancaran bahasa serta ingatan yang kuat. Mungkin, teknik ini aku boleh gunakan untuk bercerita kepada anak kecilku, Nurul Iman.
Selain itu, para peserta juga didedahkan dengan teknik bercerita menggnakan papan panel, piring kertas dan  cawan kertas. Seronok juga kursus begini. Semuanya lebih kepada praktikal sahaja.

Kumpulanku...














Hari Ketiga.
Setiap kumpulan mesti membuat persembahan. Pelbagai gaya, cerita dan bentuk persembahan dibuat oleh setiap kumpulan. Menghiburkan. Melucukan. Aku kagum juga dengan guru-guru wanita. Mereka ni pandai berlakon dan  melagukan puisi rakyat secara spontan. Aku rasa aku tidak mampu hendak buat begitu...segan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan