15 Februari 2010

TAK SAMA TAK SERUPA


Tak sama tak serupa. Barangkali itulah kata yang boleh aku nyatakan untuk hal ini. Sudah acapkali staff di sekolah khususnya adik Na dan Che Dah mengatakan wajah aku mirip pelakon Adi Putra. Aku hanya ketawa kecil. Mungkin mereka tertinggal kaca mata agaknya. Aku sendiripun tak pernah lihat lakonan pelakon ini. Bila mereka mengatakan wajahku miripnya, aku memberitahu kepada isteriku. Dia ketawa sambil menyindir-yindir....perasanlah tu. Begitu juga dengan anak-anak, sama dengan ibunya. Mereka menyindir aku jika ada drama yang melibatkan pelakon tersebut. Yang seronoknya, ketika aku pergi membeli jagung rebus di pasar tani Kuala Besut hari ini, penjual jagung tersebut bertanya adakah aku ini bersaudara dengan Adi Putra? Aku tanya kenapa? Dia menjawab wajahku macam Adi Putra.Sudah acapkali katanya, dia melihatku dan ingin bertanya tentang hal ini. Aku tersenyum dan mengatakan mungkin pelanduk dua serupa. Dalam kereta ketika ingin pulang, aku memberitahu isteri tentang penjual jagung tadi. Dia ketawa sehingga keluar air mata. Aku tersenyum  sambil makan jagung yang dibeli sebentar tadi.

1 ulasan: