07 Mac 2010

KUALA LUMPUR: Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2009 akan diumumkan pada 11 Mac ini. Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dalam kenyataan semalam, berkata calon yang menduduki kedua-dua peperiksaan itu boleh mendapatkan keputusan mereka di sekolah masing-masing bermula jam 10 pagi hari berkenaan.

Penantian satu penyeksaan. Debaran yang yang mengigit degup jantung murid-murid, ibu bapa dan guru-guru semenjak bulan Disember 2009 akan ternoktah sedetik masa lagi. Dalam minggu ini, mungkin kadar denyutan nadi semakin laju. Nafaspun semakin semput. Makan minum kurang selera. Tidurpun jarang-jarang lena. Sekejap-kejap terjaga ,sekejap-kejap buka mata. Masing-masing buka 'kalkulator', buat 'kira-kira'.
 
Kalau aku dapat straight 'A', emak ayah nak bagi apa? Universiti mana pula yang aku nak mohon? Kursus apa pula? Jadi cikgu aku kurang minat..tidak glamour. Jurutera..hebat tapi aku tak layak.
Kalau aku gagal..bagaimana pula? Tentu emak ayah marah sungguh. Malu kat cikgu. Tapi kolej swasta banyak..cuma belanjanya yang besar.
 
Macam manalah anak aku? Result percubaan gagal belaka. Markah merah menyala. Tidak larat nak suruh ngaji..dia buat tak reti. Anak aku..anak Mamat macam mana pula? Dengar kata, cikgu puji sokmo. Malas aku pikir..ikut dia lah nak jadi apa.
 
Tahun lepas, peratus subjek aku naik sikit. Tahun ni belum tahu lagi. Tengok kepada result percubaan, berat sikit. Nak jawab lagu mana kalau result jatuh. Mesyuarat JKS tak lama doh..berat weh.
 
Apa-apapun, kepada Allah SWT jua kita sandarkan harapan. Terimalah keputusan yang telah ditakdirkan selepas kita berjuang siang malam. 11 Mac..ramalan dan sasaran menjadi kenyataan atau hilang dibawa debu berterbangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan